Mieszkania w Poznaniu – kto i jakiego lokum poszukuje? - NOTUS Finanse

603 804 805

Wiosenne targi mieszkaniowe tabelaofert.pl w poznańskiej arenie to nie tylko frekwencyjny sukces i setki ofert deweloperów. Podczas targów przeprowadzono ankietę dotyczącą profilu i preferencji nabywców. Jakie są wnioski z badań?

Kim jest potencjalny nabywca? Deweloperze, poznaj swego klienta!
Ankietowani zainteresowani nabyciem mieszkania w Poznaniu to w większości kobiety (55,6%). Przeważająca liczba respondentów to osoby młode – prawie 71% badanych jest w wieku 21-30 lat. Większość nabywców jest jeszcze stanu wolnego (35,2%), znaczny jest również odsetek planujących zawarcie małżeństwa w najbliższym czasie (23,5%) oraz młodych małżeństw (16,3%).
Następstwem stanu cywilnego i wieku ankietowanych jest ich nastawienie do posiadania potomstwa. Około 36% nie posiada i nie planuje mieć dzieci w najbliższym czasie. Poszukują zatem nieco innego (z reguły mniejszego mieszkania), niż osoby nie posiadające jeszcze dzieci, ale planujących poszerzenie rodziny w najbliższym czasie (40,8% grupy) oraz młodzi rodzice (23%).

A jak wygląda zasobność portfela? Wśród zainteresowanych zakupem lokalu w Poznaniu najwięcej jest średniozamożnych gospodarstw – dysponujących dochodem netto od 3 do 6 tys. zł -ok. 55%. Odnotowano niski udział bogatszych osób zainteresowanych kupnem mieszkania w Poznaniu (reprezentujących gospodarstwa domowe o dochodach netto powyżej 8 tys. zł). Grupa ta stanowi jedynie 5% ankietowanych.

Co trzecia osoba zainteresowana nabyciem mieszkania w Poznaniu mieszka tu od urodzenia, a co czwarta od 5-10 lat. 10,2% respondentów zamieszkuje stolicę wielkopolski od ponad 10 lat, a 11,2% w chwili obecnej na stałe przebywa w innym mieście. Pozostałe osoby (około 21% badanych) stanowią ludność napływową, która sprowadziła się do miasta na przestrzeni ostatnich 5 lat.

Dlaczego kupują? Prawie 60% zainteresowanych mieszkaniem w Poznaniu planuje dokonać zakupu nieruchomości po raz pierwszy, co sprawia, że najczęściej wymienianym powodem zakupu nieruchomości jest chęć usamodzielnienia się. Kolejną przyczyną zakupu jest chęć poprawy warunków mieszkaniowych poprzez zakup większej nieruchomości (16,3%) oraz poprawy lokalizacji miejsca zamieszkania na równi z chęcią zamieszkania w innym mieście niż obecnie (po 5,6%). Około 6% potencjalnych nabywców mieszkania traktuje zakup jako inwestycję, a 5,1% chce tego dokonać z myślą o swoich dzieciach.

Wymarzone mieszkanko Poznaniaka, czyli wolnoć Tomku w swoim domku.

Lokalizacja to, obok ceny podstawowe kryterium jakie kupujący „bierze pod lupę”. Zainteresowani zakupem nieruchomości w Poznaniu biorą pod uwagę możliwość zamieszkania przede wszystkim w centralnym obszarze miasta. Potencjalni klienci są zainteresowani głównie południową i środkową częścią dzielnicy Stare Miasto oraz środkowym i wschodnim obszarem Grunwaldu.
W przypadku Nowego Miasta badani rozpatrują przeważnie część dzielnicy na południe od Jeziora Maltańskiego. Pozostałe dwie dzielnice cieszą się niewielkim uznaniem. W przypadku Jeżyc, respondenci rozpatrują głównie wschodni fragment dzielnicy, a dla Wilgi – północny, zlokalizowany blisko ścisłego centrum Poznania.

Co do metrażu, to podobnie jak w całej Polsce, najchętniej kupowane są mieszkania 2-i 3-pokojowych. Tendencja ta jest też widoczna przy popycie deklarowanym, który wynosi odpowiednio 38,6% i 40,1%. Jednakże lepiej sprzedają się mieszkania 2-pokojowe (52,4%) niż 3-pokojowe (28,6%). Najbardziej preferowany metraż mieszkania dwupokojowego to około 51-60 mkw. (28,5%) i 41-50 mkw. (24,4%). Co ciekawe, po zapoznaniu się z ofertą w Poznaniu, potencjalni klienci kupują mieszkania większe (o powierzchni 51-60 mkw. stanowią około 32% sprzedaży, a 61-70 mkw. niemalże 18%). Wynika to przede wszystkim z faktu, że 70% mieszkań w ofercie kwalifikuje się do preferencyjnego programu „Rodzina na swoim”. Z analizy mieszkań sprzedanych wynika, że lokale do 30 mkw. i powyżej 90 mkw. cieszą się małym zainteresowaniem.

Grosik do grosika, czyli preferowana cena za metr mieszkania oraz jego standard
Deklaracje badanych pozwalają określić poziom najczęściej akceptowanej ceny mkw. mieszkania w Poznaniu na poziomie do 5 tys. zł brutto, a całkowitej w przedziale 301-350 tys. zł brutto. Oczekiwania potencjalnych nabywców rozmijają się z ofertą deweloperów w Poznaniu. Jednakże aż 70% mieszkań w ofercie kwalifikuje się do wspomnianego programu „Rodzina na swoim”, co ułatwia podjęcie decyzji o zakupie (nawet po wyższej niż deklarowanej cenie). Ma to swoje odzwierciedlenie w strukturze sprzedaży, gdzie 69,4% mieszkań kwalifikowało się do tego programu.
Największa podaż (43,1%) skupia się w przedziale cenowym od 6 do 7 tys. zł brutto, natomiast mieszkania sprzedane o cenie ofertowej w tym przedziale cenowym stanowią 36,6%. Dosyć dużo sprzedaje się również lokali w przedziale cenowym 5,5 – 6 tys. brutto (22,1%), która to cena jest akceptowana przez ok. 17% potencjalnych nabywców.

Wymarzone M - atrakcyjna inwestycja powinna, zdaniem ankietowanych, posiadać na swym terenie obszary zielone i plac zabaw dla dzieci oraz być wyposażona w instalację teleinformatyczną. Nabywcy preferują kameralne inwestycje, o niskiej zabudowie położone wśród budynków o zbliżonym charakterze. Okolica inwestycji powinna być cicha, z dużą ilością zieleni oraz blisko położonymi przystankami komunikacji miejskiej. Wymarzone mieszkanie, zdaniem nabywców w Poznaniu powinno być ciche, dobrze nasłonecznione i z atrakcyjnym widokiem z okien. Za czynniki znacząco wpływające na wybór mieszkania ankietowani uważali: obecność balkonu, ustawny rozkład mieszkania, spiżarnię bądź pomieszczenie gospodarcze. Uznaniem cieszyło się również posiadanie łazienki położonej przy sypialni, garderoby oraz antywłamaniowych drzwi wejściowych (na równi z wydzielonym ogródkiem zewnętrznym). Co trzeci potencjalny nabywca mieszkania w Poznaniu jest zainteresowany wykończeniem pod klucz (przy czym aż 38% osób nie ma zdania na ten temat).

Dane zostały zebrane metodą ankietową z wykorzystaniem kwestionariuszy elektronicznych (system CAPI – Computer Assisted Personal Interviewing). Zgromadzono je w trakcie wiosennych Targów Mieszkaniowych tabelaofert.pl w 2010 roku w Poznaniu. W badaniu wzięło udział 197 osób zainteresowanych nabyciem nieruchomości na rynku poznańskim. Oprócz wyników ankiety, dołączono informacje uzyskane z popularnego portalu internetowego tabelaofert.pl będącego zbiorem ofert nieruchomości z rynku pierwotnego i wtórnego z całej Polski. Z serwisu, wyposażonego w zaawansowany system badania kryteriów i produktów, korzysta miesięcznie ok. 90 000 unikalnych użytkowników.

Przygotowane:
redNet Media

Magdalena Jańczuk-Zdunek